Tips och viktig information för dig som hyresgäst

Tips och viktig information för dig som hyresgäst

Klicka på ämnet som du vill läsa mer om. När du scrollar ner hittar du våra gemensamma regler för dig som hyresgäst och vilket ansvar som du har. Du har dem också som bilaga till ditt hyreskontrakt.

Brand

Blockera inte trapphuset
Trapphuset är din väg ut och räddningstjänstens väg in om det brinner. Även ambulanspersonal med bår måste kunna komma fram. Framkomligheten får inte hindras.

Inget brännbart i trapphuset
En brand i trapphuset kan få svåra konsekvenser. Därför måste det hållas rent från brännbart material som barnvagnar, tidningar, kartonger etc. Tänk också på att trapphuset är en mycket viktig utrymningsväg – din väg ut om det börjar brinna.

Håll vind, källare och garage låsta
Låsta dörrar minskar risken för anlagda bränder.

Om det brinner i din lägenhet – stäng in branden och ta dig ut!
Om det brinner det i din lägenhet – ta dig ut ska alla i lägenheten ta sig ut. Stäng in branden genom att stänga alla fönster och lägenhetsdörren när ni tagit er ut. Då sprider sig inte branden och den giftiga röken lika fort och den giftiga röken ut i trapphuset lika fort.

Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus!
Brinner det hos någon annan och trapphuset är rökfyllt? Stanna i din lägenhet! Larma 112. Räddningstjänsten hjälper dig ut.

Brandskyddsarbete
Enligt lag skall vi på Stubo bedriva ett systematiskt brandskyddsarbete, vilket även inkluderar dig som hyresgäst. Detta innebär bland annat att vi ska säkerställa att allmänna utrymmen i fastigheten (trapphus, källargångar, vindsgångar och tvättstugor) inte är blockerade. Hittar vi föremål i dessa utrymmen kommer vi att behöva ta bort dem – för allas säkerhet! Vi hoppas att du har förståelse för detta.

Läs mer på Brandskydd och säkerhet

Felanmälan

Uppstår en skada eller något går sönder i din lägenhet måste du genast göra en felanmälan till Stubo. Det gör du enklast genom att logga in på Mina sidor. Du kan också mejla till felanmalan@stubo.se. Felanmälan via Mina sidor eller på mejl kan du göra dygnet runt.

Du kan också ringa 070-341 70 70 måndag – fredag kl. 07:00- 09:00 samt 12:00-13:00.

OBS! Tänk på att en liten skada kan bli större och att du kan bli ersättningsskyldig om du inte anmält i tid.

Vid akuta fel och störningsärende efter kontorstid och helger ringer du 010-470 53 04.

Här är några exempel på akuta fel:

  • Forsande vatten
  • Översvämning
  • Strömlös lägenhet
  • Strömlös kyl eller frys eller annat allvarligt fel som gör att kylen/frysen inte fungerar

Förråd

Behöver du lite extra förvaringsutrymme för att lagra exempelvis vinterdäck, julpynt och liknande? Vi kanske kan hjälpa dig. I våra områden finns det en del lediga förråd som eventuellt kan passa. Kontakta oss idag för mer info.

Hemförsäkring

Har du inte hemförsäkring rekommenderar vi att du tecknar en. Ta kontakt med ett försäkringsbolag och diskutera fördelarna och den trygghet den för med sig (lösöre, ansvar, resor m m). Detta är för att du ska skydda dina personliga ägodelar vid en eventuell brand, vattenskada, inbrott eller annan skada. Om det uppstår en skada kan du via din hemförsäkring få ersättning för eventuella kostnader.

Källsortering

Vi på Stubo vill minska på resursslöseriet. Vårt mål är att återvinna det som går att återvinna – vilket faktiskt är det mesta! Som invånare i Ulricehamns kommun och boende hos oss i Stubo är det mycket du kan göra för att bidra till en hållbar utveckling.

Läs mer på Källsortering, där du får värdefulla tips om avfallssortering.

Mina sidor

På Mina sidor kan du söka lägenhet, göra felanmälan eller ändra dina kontaktuppgifter.  Innan du kan logga in första gången måste du registrera dig som användare.

Ditt personnummer är ditt användarnamn och du väljer själv ett lösenord. Fortsättningsvis loggar du med ditt personnummer och det lösenord som du har valt.

Förutom att söka lägenhet kan du som är hyresgäst hos oss också söka garage eller motorvärmare i det området som du bor.

OBS! Kom ihåg att logga in och spara dina uppgifter minst en gång per år för att du inte ska tas bort ur systemet.

Nyckelhantering

Läs mer på Nyckelhantering.

Olika sätt att betala hyran

Välj e-faktura – förenkla för dig själv och spara på miljön
Som hyresgäst hos Stubo kan du göra en anmälan om e-faktura (elektronisk faktura). Att betala sina räkningar med e-faktura gör livet lättare för dig och är snällt mot miljön. Du slipper att få pappersfakturor och skriva in långa OCR-nummer på internetbanken. E-fakturan går direkt in i din internetbank och du betalar enkelt med en knapptryckning när du godkänner betalningen. Och när vi slipper skicka pappersfakturor sparar vi på både papper och transporter.

Gå in i din internetbank för att se om din bank erbjuder e-faktura för betalning till Stubo. Du anmäler e-faktura till din internetbank och det är även dit du vänder dig om du har frågor om e-fakturor.

Alla våra olika hyresobjekt är möjliga att betala med e-faktura – lägenheter, lokaler och bilplatser/garage. Juridiska personer kan för närvarande dock inte använda elektronisk faktura.

Bekvämt att betala med autogiro
Autogiro är ett bekvämt sätt att betala hyran. Du slipper att bevaka förfallodagar, fylla i blanketter eller långa OCR-nummer på internetbanken. Däremot kan du alltid lita på att din hyra betalas i tid – även när du är bortrest.

Autogiro kostar dig inte något extra. Det enda du behöver se till är att det finns pengar på ditt konto dagen innan förfallodagen. Pengarna förs sedan automatiskt över från ditt bankkonto samma dag som hyresavin förfaller till betalning.

OBS! Den person som står på hyreskontraktet måste vara samma person som innehavaren av bankkontot som hyran dras ifrån.

Hyresgäster som valt att betala genom autogiro erhåller då en faktura per brev endast vid förändring av hyran. Kontakta oss på telefonnummer 0321-53 16 58 eller på mail så skickar vi dig en blankett för ansökan om autogiro.

Du kan också göra en anmälan om autogiro hos din egen internetbank.

Läs mer om e-faktura och autogiro här »

Medgivande för autogiro hittar du här »

Betala via internetbank eller vanlig bank
Självklart kan du även betala hyran på vanligt sätt. På din hyresavi hittar du alla uppgifter som du behöver, t ex OCR-nummer och vårt plusgironummer.

Säkerhet och trygghet

För att du som hyresgäst ska känna dig trygg i ditt boende hos oss, har vi ett samarbete med Securitas Sverige AB. Securitas personal är verksam i Ulricehamn varje natt, året runt och ser till våra fastigheter och områden. Huvudsyftet är att bevakningen skall verka brottsförebyggande, till exempel minska risker för bilinbrott och skadegörelse.

Ta hand om din lägenhet

Du som är hyresgäst ansvarar för att sköta din lägenhet. När det gäller den regelbundna skötseln finns ett antal punkter att tänka på:

  • Frosta av kylskåp och frys. Om de inte är självavfrostande behöver du frosta av regelbundet.
  • Rengör spisen (ugn, spisplattor/spishäll och bakom spisen).
  • Rengör köksfläkten liksom fettfiltret i fläkten minst en gång i månaden.
  • Golvbrunnen i badrummet behöver rengöras med jämna mellanrum för att det inte ska bli stopp i avloppet och lukta illa.
  • På avloppsröret under tvättstället finns ett vattenlås som hindrar dålig lukt från att komma upp. Vattenlåset måste rensas ibland.
  • Kontrollera och gör rent alla ventiler i lägenheten. Det är mycket viktigt att ventilerna inte är igentäppta, för att du ska få en god ventilation.
  • Brandvarnare! Normalt sett är alla våra lägenheter utrustade med en brandvarnare. Kom ihåg att prova brandvarnaren med jämna mellanrum. Byt batteri så snart det behövs.

TV-utbud

I våra lägenheter ingår ett basutbud med analoga tv-kanaler. Vår leverantör är Sappa.

Vill du ha digitala kanaler ber vi dig kontakta Sappa direkt. Du når dem enklast via deras hemsida, sappa.se, eller på telefon 0774-444 744.

Flytt av el och internet

Vid nytecknande av hyresavtal skickar Stubo AB information till elbolaget gällande den fasta delen men du kan naturligtvis själv välja vilken elleverantör du vill teckna avtal med gällande förbrukningen, dvs den rörliga delen.

Vid uppsägning av lägenheten upphör elavtalet att gälla samma datum som hyreskontraktet. Du kontaktar själv elbolaget.

Kundservice angående el-abonnemang:

UEAB: 0321-53 23 00
Östra Kind: 0321-53 02 00
Vattenfall: 020-82 00 00

För flytt eller tecknande av internetabonnemang tar du själv kontakt med leverantören för dessa tjänster.

Stubos lägenheter är anslutna till Telia Öppen fiber och du hittar information om de olika abonnemangen på bredbandswebben.se

Uppsägning av lägenhet, förråd eller garageplats

Vill du säga upp din lägenhet? Uppsägning måste vara skriftlig och det ska tydligt framgå vem som säger upp och vad man säger upp, fullständig adress. Glöm inte datering och alla kontraktshavares underskrifter (dvs är ni två som hyr lägenheten gemensamt måste ni båda skriva under uppsägningen).

Tänk på att uppsägningstiden är tre hela kalendermånader och att en uppsägning ska göras skriftligen. Vi måste ha uppsägningen hos oss senast sista vardagen i månaden, för att uppsägningstiden på tre månader ska börja räknas från och med den första i nästkommande månad.

När vi tagit emot din uppsägning skickar vi dig en skriftlig bekräftelse.

Vid dödsfall är uppsägningstiden en kalendermånad om uppsägningen inkommer inom en månad efter dödsfallet.

Våra tvättstugor

I flertalet av våra fastigheter finns gemensamma tvättstugor. För att dessa ska fungera väl för alla hyresgäster i huset finns regler som är viktiga att man följer. Reglerna finns också uppsatta i tvättstugorna.

  • Du kan tvätta mellan 07.00 och 22.00. Du kommer in i tvättstugan 30 minuter efter ditt pass är slut, för att kunna hämta din tvätt som har torkat. Det innebär att du inte kommer in i tvättstugan efter 22.30.
  • Du kan enbart boka en tvättid åt gången.
  • Du får inte:
    • Färga kläder i tvättmaskinerna
    • Tvätta mattor eller andra tunga föremål. För detta finns grovtvättmaskin.
    • Tvätta BH utan att använda tvättpåse (byglarna fastnar i maskinen)
    • Röka i tvättstugan
    • Ta med husdjur till tvättstugan
  • För att personen efter dig ska mötas av en ren och fin tvättstuga behöver du göra rent i tvättstugan när du tvättat klart (städutrustning finns i varje tvättstuga):
    • Gör ren tvättmaskinerna inuti (även tvättmedelsfacken) och utanpå
    • Ta bort allt ludd i filtret i torktumlaren och gör rent
    • Torka av bänkarna
    • Sopa och våttorka golvet
  • Minderåriga får inte använda tvättstugan själva – det är du som målsman och hyresgäst som är ansvarig.

OBS! Läs gärna de miljö- och tvättips som finns uppsatta i tvättstugan! Om vi följer reglerna och respekterar de bokade tiderna bidrar vi till att skapa ett trivsamt boende för oss själva och våra grannar. Tack för din hjälp!

TIPS! Innan du går – kasta en blick i tvättstugan. Kommer din granne att bli glad när hen kommer? Toppen! Tack!
Kom ihåg att släcka ljuset innan du går.

Ditt ansvar som hyresgäst – gemensamma regler

Det är speciellt att bo i ett flerfamiljshus. Man bor nära varandra, vilket skapar trygghet och gemenskap. Men närheten ställer också krav på att vi respekterar varandra och visar hänsyn. Det som du upplever som härlig musik på en lagom ljudnivå kanske din granne uppfattar som störande. Du är kvällsmänniska medan din granne är morgonmänniska. Vi är alla olika och när vi bor nära varandra och delar gemensamma utrymmen behöver vi visa särskild hänsyn för att alla ska trivas och må bra.

Oftast fungerar sunt förnuft och att man pratar med sina grannar. För att ge lite vägledning har Stubo också några regler som vi vill att våra hyresgäster följer.

OBS! Hela den här texten finns som bilaga till ditt hyreskontrakt.

När ska det vara tyst?

Hög musik, tvätt- och diskmaskiner, borrande och spikande och liknade ljud uppskattas inte av grannarna mitt i natten. Särskilt mellan 22.00 och 07.00 på morgonen ska man vara extra hänsynsfull. Så avvakta med aktiviteter som låter lite mer tills nästkommande dag.

Ska du ha fest?

Då är det en bra idé att prata med dina grannar. Det uppskattas och man är förberedd på att det just den här kvällen kan komma att låta lite mer än vanligt. Men det innebär förstås inte att du kan ha ljudliga fester alla dagar i veckan eller ens varje helg. Då lär grannarna bli irriterade.

Vi använder insidan av balkongen

Balkonger är en fantastisk tillgång! Det tycker alla och även här behöver vi ta hänsyn till de som har balkonger över, under och vid sidan om oss. Här är några punkter att tänka på:

  • Skaka inte mattor från fönster eller balkong. Grannarna under uppskattar inte att få ditt damm på sin balkong eller in genom fönstret. Skaka på gården istället.
  • Placera dina blomlådor på insidan av balkong- eller altanräcket. Vi vill inte att dessa ska ramla ner på någon under.
  • Grilla på gården en bit ifrån huset, inte på balkongerna. Eget grillos kan vara trevligt men grannarna uppskattar inte att ta del av det. Att grilla på balkongerna eller nära husen innebär dessutom en stor brandfara.
  • Mata inte fåglarna från din balkong eller från fönstret. Det blir lätt mycket fågelbajs och skräp, vilket inte grannarna uppskattar. Man ska inte heller mata fåglar på marken då det drar till sig stora fågelflockar liksom skadedjur.

Om det börjar brinna ska vi komma fram

Entréer, trappuppgångar, svalen, vinds- och källargångar är inte bara passager i vardagen. De är också utrymningsvägar om det skulle börja brinna i fastigheten. Därför får du inte placera något där som kan hindra framkomligheten, t ex mattor, möbler, barnvagnar, cyklar, pulkor och krukor. Om vi måste ta bort saker kan du bli ersättningsskyldig.

Rökning

Stubo är överlag negativa till rökning i våra fastigheter, även i lägenheterna. Rökning är inte tillåten i fastighetens gemensamma utrymmen som hyresgästlokaler, källarutrymmen, cykelförråd, trapphus och entréer.

Det kan också vara bra att tänka på att röklukt lätt sprider sig genom ventilation och in genom öppna fönster. Röksanering av en lägenhet är mycket kostsam.

Med hänsyn till grannen kan det därför vara bra att undvika att röka på balkong eller direkt utanför porten. Det är också trevligt för alla som bor i huset om port och entréer är rena från skräp och fimpar.

TV-antenner (parabol och andra), skyltar, markiser etc

Upplever du att du har behov att skruva upp något på utsidan av din lägenhet måste du kontakta din fastighetsskötare på Stubo, för att höra om det är tillåtet eller om vi tillsammans kan komma på en annan lösning på ditt behov.

Ha koll på husdjuren

Många uppskattar att ha husdjur och du får gärna ha husdjur i din bostad. Men dina husdjur och vad de gör är ditt ansvar. Du behöver därför ha en sådan tillsyn att ditt djur inte smutsar ner på gården (lekplatser, rabatter och gräsmattor) eller skadar utrustning och rabatter. Har du en utekatt är det därför ett tips att du har en låda som den kan använda. Då minskar risken att den gör ifrån sig utomhus.  Tänk också på att många är hundrädda – oavsett om du vet att din hund är snällast i världen.

Läs gärna fler tips på Jordbruksverkets sida om husdjur.

Anmäl fel i din lägenhet!

Uppstår en skada eller något går sönder i din lägenhet måste du genast göra en felanmälan till Stubo. Det gör du enklast på Mina sidor och Felanmälan. Tänk på att en liten skada kan bli större och att du kan bli ersättningsskyldig om du inte anmält i tid.

Upprepade eller allvarliga störningar

Stubo ser allvarligt på upprepade störningar och som hyresvärd är vi skyldiga att se till att störningar slutar.

Störning är något som gör dina granna otrygga eller visar att du inte tar hänsyn till varken din bostad eller dina grannar. Grund för bedömningen är hyreslagstiftningen och STUBOs hyresvillkor.

Om du upplever din granne som störande så kan du ta kontakt med personen och förklara situation, personen kanske inte är medveten om problemet.

Hjälper inte detta så tar du kontakt med oss på Stubo. Inträffar det efter kontorstid kontaktar du vår trygghetsjour Securitas på telefon: 010-4705304, även om namn efterfrågas kan du vara anonym.

Känns störningen hotande ringer du polisen.

Vi kommer därefter att vidtaga nödvändiga åtgärder mot de störande hyresgästerna. Vid en konstaterad störning tar vi ut en störningsavgift, om inget annat hjälper kan det bli fråga om avhysning från lägenheten.

Nolltolerans mot att ställa Föremål på allmänna ytor

På grund av brandrisken har vi NOLLTOLERANS mot att förvara SAKER SÅ SOM BARNVAGNAR, CYKLAR, MÖBLER OCH ANDRA TILLHÖRIGHETER I ALLMÄNNA UTRYMMEN. Detta gäller även dörrmattor som är placerade utanför lägenheten.

Det är också ett krav från Räddningstjänsten att hålla utrymningsvägar och entréer fria för att inte försvåra för räddningstjänsten i deras arbete. Dessutom blir det lättare för oss att städa och hålla våra utrymmen rena och fina.

Det lösöre som står i allmänna utrymmen kommer forslas bort utan att aviseras innan.

TACK för att du respektera nolltoleransen!


Hyresgästens rättigheter och skyldigheter

Hyreslagen reglerar de rättigheter och skyldigheter som gäller för dig som hyresgäst och för oss som hyresvärd. Hyreskontraktet är en viktig handling som bland annat beskriver vad som ingår i hyran men även dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst.

Dina rättigheter

Som hyresgäst hos oss har du rätt till:

  • Snabb och professionell service.
  • Trygghet och kvalitet i boendet.
  • God miljö inomhus och utomhus.
  • Att fel som uppstår i boendet åtgärdas inom rimlig tid.

Dina skyldigheter

Som hyresgäst har du vissa skyldigheter gentemot oss som hyresvärd, för att du ska få hyra och använda lägenheten.

  • Betala hyran i tid.
  • Vårda och sköt om din lägenhet.
  • Stör inte dina grannar.
  • Följ de regler och föreskrifter vi har.
  • Anmäl fel och ohyra till oss så snart som möjligt.

Detta ansvarar du själv för

Detta ansvarar du själv för:

  • Att ha en hemförsäkring.
  • Byta glödlampor, lysrör och säkringar.
  • Byta ugns- och kylskåpslampor.
  • Göra rent golvbrunn i badrummet.
  • Felanmäla vattenkranar som droppar eller toaletter som rinner.
  • Rensa vattenlås i badrum och kök, fungerar inte det ska du göra en felanmälan.
  • Rensa golvbrunn vid stopp, fungerar inte det ska du göra en felanmälan
  • Städa tvättstugan efter att du har använt den.
  • Vårda och skotta balkong/uteplats, egen entré och fordonsplats.
  • Småreparationer som att skruva fast en lös skruv eller liknande utför du själv.

Kom ihåg

Kom ihåg att:

  • Du får inte själv utföra el- eller vatteninstallationer i lägenheten.
  • Kontakta alltid oss för råd om hur du ska gå tillväga för att få till exempel diskmaskin, tvättmaskin eller köksfläkt inkopplad.
  • Parabolantenner eller liknande inte får sättas upp på våra fastigheter.
  • Om fel orsakats av onormalt slitage eller skadegörelse, kan du få betala för reparationskostnaden.

Flyttanmälan till Skatteverket

När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta). När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress. Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring (www.adressandring.se).

Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Lägenhetsnumret består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, som lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och i husets entré.

Kom ihåg att du som är inneboende eller hyr en lägenhet i andra hand inte ska ange c/o i din flyttanmälan. Du måste se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.