FAQ

FAQ – Vanliga frågor och svar

Hitta svaren på våra mest vanliga frågor. De är kategoriserade inom områdena nedan:


Min lägenhet

Vilka renoveringar får man lov att göra själv i sin lägenhet?

En hyresgäst har alltid rätt att måla och tapetsera, men arbetet måste utföras fackmannamässigt. Om du målar om och väljer en väldigt speciell färg eller målar med roller direkt på tapeten, kan det medföra att du sänker bruksvärdet på lägenheten och blir återställningsskyldig när du flyttar.

Det är den som besiktigar lägenheten som avgör om något behöver återställas. Om man tar bort något i sin lägenhet, till exempel lyfter av en dörr, eller tar bort en spaljé, är det viktigt att man sparar det man tagit bort så att det går att återställa lägenheten i samband med besiktningen.

För våtutrymmen rekommenderar vi att man helt undviker att borra hål i väggarna – använd hellre hyllor och krokar som kan sättas upp med sugkoppar. Om du är tveksam om vad du får göra – hör av dig till oss på Stubo, så hjälper vi dig att renovera rätt.

Vad gör jag vid stopp i avloppet?

Det är du själv som hyresgäst som har ansvar att göra rent vattenlåsen i badrum och kök samt golvbrunnen. Detta är något du behöver göra regelbundet. Om vattnet rinner ner dåligt när du duschar eller badar är det ofta ett tecken på att du behöver rensa golvbrunnen. Genom att öppna vattenlåset kan du oftast ta bort det som orsakar stoppet.

Varför bildas det imma på mina nya fönster?

Om imman bildas på utsidan är det inget fel. Nyare fönster är mer ”isolerade” än äldre typer. Utsidan på det nyare fönstret blir kallare eftersom det släpper igenom mindre värme från lägenheten. Under morgonen när den kalla fuktiga nattluften värms upp så kondenseras vattnet i luften på de kalla fönstren.

Vad gör jag om jag tappat bort min nyckel?

Ansvaret för hantering av nycklar åligger fullt ut hyresgästen. Om du blivit utelåst under dagtid kan du kontakta Stubo på tel nr 0321  53 16 50.

Om du blivit utelåst under kvällar och helger kan du kontakta Securitas på tel nr 010-470 5304.

Kostnaden kommer att debiteras personligen och du behöver ha giltig legitimation.

Vart vänder jag mig vid ett låsbyte? Kommer det kosta mig någonting?

Vid borttappade nycklar tillkommer en kostnad för cylinderbyte, eller om det är en husmorsnyckel så tillkommer kostnaden för själva nyckeln ni tappat bort. Kostnad kan variera beroende på nyckelsystem, hur många cylindrar som måste bytas m.m. För att få den exakta kostnaden för cylinderbyte/nyckel kontakta vårt kontor. Vi hjälper dig med beställningen samt ger er den aktuella kostnaden.

När du flyttar ut och inte kan redovisa de utkvitterade nycklar ni hämtat ut till er lägenhet, garage, lokal m.m. så kommer ett låsbyte automatiskt beställas. Denna kostnad kommer att skickas på faktura till er.

Jag tycker att det är kallt i min lägenhet, när sätter ni på värmen?

Det sker per automatik; när det blir kallare ute sätts värmen på. Ju kallare det är ute, desto varmare vatten går ut i radiatorerna (elementen). Systemet är inställt så att temperaturen i lägenheten alltid ska ligga mellan 20 och 21 grader vilket är vad som ingår i hyran. Vill man ha det varmare får man använda sig av fristående element.

Vad gör jag om kylskåpet bildar vatten som rinner ut på golvet?

När detta inträffar beror det i nio fall av tio att isrännan inuti kylskåpet är igensatt. Isrännan är ett litet hål längst in i kylskåpet där vattnet ska rinna ner, för att senare dunsta bort. När isrännan sätts igen rinner gärna vattnet ner i grönsakslådorna eller ut på golvet.

För att förhindra att detta skall inträffa kan ni kontroller att det inte hamnar smuts i avrinningshålet och att inget ligger för avrinningshålet.

Vad gör jag om det droppar ner vätska/fett från köksfläkten?

Om det droppar ner fett och vatten på din spis är det ofta ett tecken på att du behöver rengöra det fettfilter som sitter i köksfläkten/kåpan. Koka upp vatten i en kastrull. Sätt i proppen i diskhon och lägg ner fettfiltret. Häll sedan över det varma vattnet tillsammans med lite diskmedel. När fettet har lösts upp och vattnet har svalnat lite så är det bara att skölja av i varmt vatten från kökskranen, sen sätta tillbaka det i köksfläkten/kåpan. Skulle det mot förmodan inte bli bättre hör av er till oss på 070-341 70 70.

Om ert fettfilter till köksfläkten/kåpan gått sönder kan du ringa till oss, så ser vi till att ni får ett nytt filter hemlevererat.

Vad kan jag göra om det är väldigt varmt i lägenheten?

Här följer lite tips på vad du kan göra för lite svalare inomhustemperatur.

  • Håll persienner nerdragna och dra för gardinerna under dagen om det är möjligt. Stäng alla fönster så snart solen tittar fram och behåll dem fortsatt stängda under den varmaste delen av dagen. Öppna fönstren när det är tillräckligt svalt ute.
  • Solisolerade gardiner ger bra skydd mot solens värme. Du kan också hänga ljusa lakan för fönstren om du saknar persienner eller om de inte räcker till.
  • Sov med öppet fönster om det är möjligt. Välj de fönster som är strategiskt bäst placerade så att den svalare luften börjar blåsa in redan på kvällen. Det hjälper också att hålla innerdörrar öppna under dagen, även garderobsdörrar och köksluckor, det gör nämligen att dagsvärmen inte lagras på samma sätt och att det går snabbare att få det svalt på kvällen.
  • Korsdrag tidigt på morgonen kan fungera bra beroende på vilket läge dina fönster är på fastigheten. Se till att persiennerna på södersidan är nere och öppna sedan två fönster i var ände av bostaden. En liten glipa räcker.
  • Du kan även prova att spreja ett lakan med kallt vatten. Häng det sedan för ett öppet fönster, så kommer vinden som passerar in genom att fönstret att kylas ner.
  • Införskaffa en vanlig bordsfläkt och placera den så att den får upp den svalare luften från golvet och blåser varm luft upp mot taket. Lämna inte en fläkt på i ett rum där ingen vistas, då blir rummet faktiskt bara varmare.
  • Stäng av alla värmekällor i bostaden. Använd inte spisen eller den vanliga ugnen, ät gärna något kallt istället. Använd mikrovågsugnen för att äta något varmt. Stäng av datorn när du inte använder den och låt inte tv:n stå på i värmealstrande stand-by-läge.
  • Undvik all form av varmt vatten och ånga. Vänta med att tvätta och laga mat tills det mörknar.
  • Ta gärna en kall dusch innan du ska sova.
  • Prova att ställa en skål med isbitar framför ventilationen.

Vad gör jag om det är stopp i handfatets vattenlås?

Har du stopp eller problem med att det rinner sakta ner i vattenlåset (handfat) testa att rensa själva i första hand. I många fall sitter det hårtussar i avloppet som lätt går att plocka bort själv. Skulle det inte bli bättre efter att ni rensat avloppet, då kan ni göra en felanmälan.

Vad gör jag vid stopp i golvbrunnen?

Har du stopp eller problem med att det rinner sakta ner i golvbrunnen eller vattenlås (dusch/bad, handfat) testa att rensa själva i första hand. I många fall sitter det hårtussar i avloppet som lätt går att plocka bort själv. Skulle det inte bli bättre efter att ni rensat avloppet, då kan ni göra en felanmälan.

Får jag mata fåglarna utanför mitt fönster eller på min balkong?

Nej. Det är inte tillåtet, varken att mata dem från balkongen eller inom bostadsområdet. Fåglarna och maten smutsar ner på marken, fasaden, grannars fönster och balkonger och så drar detta beteende till sig råttor och andra skadedjur.

Är det tillåtet att rasta hunden och att låta den springa lös på gården?

Husdjur får inte störa de andra hyresgästernas boende. Djuren får, för allas trivsel, absolut inte rastas inom bostadsområdet. De måste vara kopplade och får inte lämnas utan tillsyn. Detta gäller också katter. Vilda katter anmäls till Länsstyrelsen.

Var får man grilla?

I de allra flesta av våra områden med flerfamiljshus finns en eller flera i ordning ställda grillplatser och det är på dessa platser det är tillåtet att grilla. Vi vill kunna ge våra hyresgäster möjligheten att grilla hemmavid men samtidigt undvika grannosämja och brandrisker vilket lätt uppstår om man grillar på andra platser som balkonger.

Vad gäller för altaner, staket och skärmväggar?

Den uteplats som hör till lägenheten är den uteplats du har till ditt förfogande. Du får inte bygga ut den, bygga en altan eller hägna in din uteplats med staket eller häckar. Stubo vill att varje område ska se enhetligt ut samt att det ska vara lätt för våra entreprenörer att sköta gemensamma gräsytor.

Vad gör jag om jag blir störd av min granne?

Ibland kan man uppleva att en granne stör utan att grannen själv är medveten om det. Därför är det bra om du själv tar en första kontakt. Om du inte vill ta kontakt eller om det rör sig om upprepade incidenter, bör du vända dig till oss på 0321 53 16 50 vardagar. På kvällar och helgerna kan du ringa Securitas på telefon 010-470-5304 om det förekommer allvarliga störningar.

Vem kontaktar jag om jag har fått skadedjur i lägenheten?

Att få in skadedjur i sin lägenhet är ofta en ganska otrevlig och ibland ohälsosam upplevelse. Det är viktigt att du snabbt gör en anmälan på tel 0321 53 16 50 om du misstänker att du har fått in skadedjur i din lägenhet. Eftersom vi har avtal med Anticimex som bekämpar skadedjur, behöver du som hyresgäst inte betala något för inspektion och sanering.

Anticimex kommer då och sanerar i din lägenhet.

Olika skadedjur saneras på olika sätt. Hur saneringen kommer att gå till beror därför på vilket skadedjur du har problem med. Anticimex kommer att lämna information till dig hur saneringen kommer att gå till, vad du ska förbereda och vad du ska tänka på inför saneringen.

Hantering av möbler, kemtvätt eller andra eventuella åtgärder utöver själva saneringsarbetet betalar du själv för.

Hur ser vi på lösspringande katter?

Katter är mycket uppskattade sällskapsdjur och de skänker många människor stor glädje. Kattens naturliga beteende gör att den är svår att hålla inom ett begränsat område och det ställer krav på kattens ägare. Tänk på att inte lämna din katt utan tillsyn under sommarsemestern om du reser bort. Många upplever det som ett problem att katter springer lösa i tätorterna. Tänk på att katten ska vara till för ditt nöje och inte för grannarnas missnöje.

Här är några råd för en mer konfliktfri katthållning

  • Prata med dina grannar om du har en utekatt. Fråga dem om dina katter upplevs som ett problem och framför att du gärna vill veta om din katt stör dem.
  • Håll gärna katten inomhus. De flesta katter trivs alldeles utmärkt inomhus, särskilt om de är kastrerade/steriliserade. Ett alternativ är att man har uppsikt över katten när den vistas ute eller har den i koppel.
  • Ha en kattlåda och lär katten att göra sina behov i en låda, även om den vistas ute.
  • Kastrera/sterilisera katten om den inte ska användas till avel.

Uthyrning

Hur fungerar det med kö?

Som registrerad i bostadskön får du en poäng per dag. När en lägenhet blir ledig anmäler alla som är intresserade av just den lägenheten sig på objektet. Vilken placering du får i kön till den lägenheten beror på vilka andra som anmält sig.

Är det många med lång tid i kön så kan du få en sämre placering trots att du har fler poäng än sist du anmälde dig till ett ledigt objekt. Dina köpoäng är personliga och kan inte överlåtas eller slås ihop med någon annans köpoäng.

Dina köpoäng och din ansökan raderas alltid när du tecknar ett hyreskontrakt hos oss, vilket inkluderar dina eventuella boendepoäng. Det görs redan när du tackar ja muntligt till det erbjudna lägenhetskontraktet. För att återigen ställa dig i Stubos bostadskö måste du själv göra en ny registrering på stubo.se.

Hur uppdaterar jag min intresseanmälan för att behålla min kötid?

Det räcker att du loggar in på Mina sidor, gå då in på ”Ändra Registrering” scrolla ner och klicka sedan på ”Spara”, så uppdateras din kötid. Du kan också gå in på ”Intresseanmälan Lägenhet” scrolla ner och sedan klicka på ”Spara”. Glöm dock inte att med jämna mellanrum kontrollera att dina kontaktuppgifter stämmer. OBS! Du måste uppdatera din intresseanmälan en gång om året.

Kan jag hyra en lägenhet åt någon annan?

Ta kontakt med oss på Stubo.

Kan jag ta bort min intresseanmälan för en specifik lägenhet?

Ja, under de dagar lägenheten är publicerad. Därefter avpubliceras den och vi börjar arbeta med uthyrningen.

Kan jag få flera lägenhetserbjudanden samtidigt?

Nej.

Varför blir man spärrad?

a) Om du har allvarliga betalningsanmärkningar.
b) Om du inte alls svarar på våra lägenhetserbjudanden i tre månader.
c) Om du har hyresskulder.
d) När man har skrivit nytt kontrakt är man spärrad i 6 månader.

Hur många gånger får jag tacka nej till ett erbjudande om lägenhet?

Du kan tacka nej till ett lägenhetserbjudande fem gånger inom en tolvmånadersperiod. Poängen nollställs efter du har tackat nej fem gånger på ett år.

När får jag besked om den lägenhet jag sökt?

Först måste sista publiceringsdag på vår hemsida passera. Sedan får sökande med högst köpoäng ett erbjudande om visning. Vi kontaktar dig via brev eller e-post.

När får jag mina nycklar?

Nycklar hämtas på Sturegatan 6, Ulricehamn då kontrakt börjar gälla. Infaller din inflyttningsdag på en helgdag är det nästkommande vardag nycklar hämtas. Skulle nycklar finnas inlämnade några dagar tidigare än kontraktstid kan nycklar hämtas ut om hyran är betald. Ni boka tider med Uthyrning.

Hur lång uppsägningstid har jag?

Uppsägningstiden hos Stubo är alltid tre månader. Med tre månader avses tre hela kalendermånader. Om du t.ex. säger upp under november månad så upphör kontraktet den siste februari, oavsett vilket datum i november som du har gjort uppsägningen. För att en uppsägning ska vara giltig måste vi med säkerhet veta att det är hyresgästen som säger upp. Du kan säga upp genom att skriva under ditt exemplar av hyreskontraktet (under uppsägning) och skicka detta med vanlig post till oss. Då räknas uppsägningsdag som den dag vi mottagit uppsägningen.

Dödsfall – Vid vanliga uppsägningar är uppsägningstiden tre månader, men vid hyresgästens dödsfall har dödsboet en möjlighet att säga upp kontraktet till månadsskiftet som inträffar närmast en kalendermånad från det att uppsägning sker. För att en månads uppsägningstid ska gälla krävs att uppsägningen görs inom en månad från dödsfallet.


Parkering

Jag är intresserad av en parkeringsplats eller garage, vart vänder jag mig?

Logga in på Mina Sidor, (anmäl intresse eller ring 0321 53 16 50).

Vad gäller för skottning av den p-platser?

Så snart snömängden uppnått en viss gräns börjar vår entreprenör med snöröjningen. Men eftersom vi har ett stort område att sköta kan vi inte vara överallt samtidigt. Snöskottning sker både maskinellt och manuellt.

Vi prioriterar snöröjning och halkbekämpning av gångvägar från entrévägar, entréplaner, ramper och nödutgångar.


Gemensamma utrymmen

Varför får vi inte använda trappuppgången som avställningsyta?

På grund av brandsäkerheten får inga saker placeras i utrymmena i trapphuset. Vid en brand underlättar sakerna spridning av branden och kan blockera utrymningsvägar. I vardagen hindrar de våra personal från att göra sitt jobb och kan utgöra ett hinder för människor med rullator/rullstol.

Varför är det viktigt att entrédörrar hålls stängda dygnet runt?

Byggnadens entrédörr utgör ett skalskydd åt huset och åt hyresgästerna som bor i det. Genom att hålla entrédörrarna stängda ökar man både tryggheten och trivseln i huset. Dörrarna ska också hållas stängda för att inte lösa katter, skadedjur eller fåglar ska komma in och smutsa ner. Dessutom inbjuder en öppen entrédörr till ovälkommet besök – personer som kan gömma sig i huset, förorena, göra inbrott eller anlägga en brand. På vinterhalvåret håller dörrarna kylan ute och öppna dörrar gör att det blir väsentligt kallare i lägenheterna, speciellt på bottenplan. Om dörren står öppen slits också själva dörrbladet snabbare eftersom det utsätts för fukt. Gångjärn och dörrstängare får också sämre funktion och då stängs inte dörren som den ska.

Tvättstugan

Vad är fördelarna med självdoserande tvättmaskiner?

Du behöver inte bära hem tung tvätt- och sköljmedel och slipper tvättmedelsrester och mögel i tvättmedelsfacken. Överdosering av tvättmedel minskar, vilket är positivt eftersom överdosering bidrar till övergödning i våra vattendrag.

Jag har allergi och använder specialtvättmedel, hur gör jag nu?

Tvättmedlet och sköljmedlet är allergitestat.

Vad är det som är nytt med maskinerna?

De nya maskinerna är energisnåla och självdoserande. Det innebär att de fyller på exakt den mängd flytande tvättmedel som behövs.

OBS! Pulvertvättmedel förstör maskinen och får inte användas. Tvättmaskinerna är också mer effektiva i sin centrifugering så att tvätten ska torka snabbare.

Utemiljö

Får jag skaka mattor från balkongen?

Nej, bland annat av hänsyn till grannen nedanför.

Hur får jag hänga balkonglådorna?

Balkonglådor ska placeras på insidan av balkongräcket.

Vad gäller för altaner, staket och skärmväggar?

Den uteplats som hör till lägenheten är den uteplats du har till ditt förfogande. Du får inte bygga ut den, bygga en altan eller hägna in din uteplats med staket eller häckar. Stubo vill att varje område ska se enhetligt ut samt att det ska vara lätt för våra entreprenörer att sköta gemensamma gräsytor. Viktigt att ni håller rent och snyggt på din altan.

Var får man grilla?

Sommaren står för dörren och utelivet börjar så sakteligen ta fart igen efter vinterns hårda grepp. Och då är det många som plockar fram sin grill. Inget fel i det.
Däremot finns de en hel del regler gällande just grillandet.

Bland annat får man inte använda kol- eller gasolgrillar på sin balkong eller uteplats. Förbudet finns där för att det sprider matos, men framför allt för att det ökar brandrisken. Däremot går det bra att använda en elgrill på din balkong eller uteplats.

För er som väldigt gärna vill tillaga maten med hjälp av kol eller gasol, så går det alldeles utmärkt att använda sig av våra grillplatser som finns på gårdarna i våra bostadsområden.

Om du bor utan möjlighet att grilla så hör med oss om det finns möjlighet att anlägga en sådan.

Släng aldrig engångsgrillar eller kol/briketter bland soporna utan att kontrollera att de är helt släckta. Större kolbitar eller briketter kan fortsätta att glöda i flera timmar efter grillningen.

Är det tillåtet att rasta hunden och att låta den springa lös på gården?

Husdjur får inte störa de andra hyresgästernas boende. De måste vara kopplade och får inte lämnas utan tillsyn. Detta gäller också katter.

Får jag mata fåglarna utanför mitt fönster eller på min balkong?

Nej. Det är inte tillåtet, varken att mata dem från balkongen eller inom bostadsområdet. Fåglarna och maten smutsar ner på marken, fasaden, grannars fönster och balkonger och så drar detta beteende till sig råttor och andra skadedjur.

Rökning? Kan jag röka på min balkong eller uteplats?

Ta hänsyn till dina grannar så att du inte stör dem.


Hyran

När ska hyran betalas?

Hyran för lägenheten betalas i förskott varje månad. Senast den sista vardagen i månaden ska alltså nästa månads hyra vara inbetald till oss. Tänk på att alltid betala hyran i tid och att många överföringstjänster oftast tar några dagar på sig innan pengarna finns på vårt konto.

Om pengarna inte räcker?

Skulle du hamna i ett läge där du har svårt att betala hyran är det allra viktigaste att du kontaktar oss på 0321 53 16 50 så fort som möjligt. Tillsammans kan vi försöka reda ut din situation innan skulderna blir för stora, till våran hjälp har vi även ett inkassobolag som vi samarbetar med.