Regler och policy

Tips och regler

För dig som hyresgäst

Brand

Blockera inte trapphuset

Trapphuset är din väg ut och räddningstjänstens väg in om det brinner. Även ambulanspersonal med bår måste kunna komma fram. Framkomligheten får inte hindras.

Inget brännbart i trapphuset

En brand i trapphuset kan få svåra konsekvenser. Därför måste det hållas rent från brännbart material som barnvagnar, tidningar, kartonger etc. Tänk också på att trapphuset är en mycket viktig utrymningsväg – din väg ut om det börjar brinna.

Håll vind, källare och garage låsta

Låsta dörrar minskar risken för anlagda bränder.

Om det brinner i din lägenhet – stäng in branden och ta dig ut!

Om det brinner det i din lägenhet – ta dig ut ska alla i lägenheten ta sig ut. Stäng in branden genom att stänga alla fönster och lägenhetsdörren när ni tagit er ut. Då sprider sig inte branden och den giftiga röken lika fort och den giftiga röken ut i trapphuset lika fort.

Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus!

Brinner det hos någon annan och trapphuset är rökfyllt? Stanna i din lägenhet! Larma 112. Räddningstjänsten hjälper dig ut.

Brandskyddsarbete

Enligt lag skall vi på Stubo bedriva ett systematiskt brandskyddsarbete, vilket även inkluderar dig som hyresgäst. Detta innebär bland annat att vi ska säkerställa att allmänna utrymmen i fastigheten (trapphus, källargångar, vindsgångar och tvättstugor) inte är blockerade. Hittar vi föremål i dessa utrymmen kommer vi att behöva ta bort dem – för allas säkerhet! Vi hoppas att du har förståelse för detta.

Brandskydd och säkerhet

El och säkringar

Om elen går – kontrollera säkring!

Om elen går – börja alltid med att kontrollera om en säkring har gått. Om du har en jordfelsbrytare, se till att kontrollera om den har löst ut. Instruktioner för detta finns oftast på locket till säkringsskåpet.

Om elen fortfarande är borta, kontakta din hyresvärd i första hand – eller om det är utanför ordinarie arbetstid, kontakta jouren.

Det är viktigt att alltid kontrollera säkringar och jordfelsbrytare innan du ringer journumret. Om de kommer och upptäcker att problemet berodde på en trasig säkring kan du bli debiterad för arbetet.

Ansvar för alla övriga elprodukter

Som hyresgäst är du själv ansvarig för alla övriga elprodukter som du ansluter till elanläggningens olika uttag. Det gäller allt från lampor, laddare och hushållsapparater till skarvsladdar och grenuttag. Om du till exempel själv köpt in en tvättmaskin eller mikrovågsugn till lägenheten, har du själv ansvaret för att kontrollera att den är säker och används på rätt sätt. Det gäller oavsett om den är ansluten med en stickpropp eller om den är fast ansluten till elanläggningen.

Checklista för kontroll av elprodukter

Som privatperson är du själv ansvarig för att kontrollera och underhålla dina elprodukter så att de alltid är säkra för dig och din omgivning. Du är också ansvarig för att använda dem på rätt sätt.

  • Sitter sladden ordentligt fast i både produkten och stickproppen?
  • Är alla sladdar hela, med yttre isolering intakt ända in i produkten, stickproppen eller skarvuttaget? Är isoleringen fri från missfärgningar, sprickor och andra skador?
  • Ligger någon sladd i kläm? Se till att inga sladdar har hamnat under till exempel en bokhylla eller i en dörröppning. Klämda sladdar är en säkerhetsrisk.
  • Kommer någon sladd i kontakt med en het yta som till exempel elektriska värmeelement, varma glödlampor, spisar, ugnar eller varmvattenledningar? Hög värme kan skada sladdarnas isolering.
  • Ligger sladdar ihoprullade som ”fågelbon”? I större knippen av belastade sladdar kan värmen bli hög. Undvik därför sladdhärvor och om du använder sladdvinda – se till att hela ledningen är utdragen.
  • Finns det produkter med lösa eller trasiga höljen? Byt ut dem eller lämna in dem till en serviceverkstad för reparation.
  • Har du heta lampor i närheten av brännbara textilier? Se till att gardiner, sängkläder och liknande inte kommer i kontakt med lamporna.
  • Har du lampor som blinkar eller som på annat sätt fungerar onormalt? Orsaken kan vara ”glappkontakt”, vilket kan medföra överhettning och brand.
  • Använder du lampor med högre effekt än armaturens maxvärde? Byt till en lampa som stämmer med tillverkarens anvisning på armaturen.
  • Har du dammsugit bakom kylen och frysen på sistone? Dammsug utrymmet samt kylslingorna och kompressorn på baksidan åtminstone någon gång per år, eftersom dammet kan utgöra en brandfara.
  • Har du gamla elprodukter hemma? Var då extra uppmärksam på slitage och skador som kan göra produkterna strömförande.

Felanmälan

Uppstår en skada eller något går sönder i din lägenhet måste du genast göra en felanmälan till Stubo. Det gör du enklast genom att logga in på Mina sidor. Du kan också kontakta felanmalan@stubo.se. Felanmälan via Mina sidor eller via e-post kan du göra dygnet runt.

Du kan också ringa 070-341 70 70 måndag till fredag kl. 07:00- 09:00 samt 14:00-16:00.

OBS! Tänk på att en liten skada kan bli större och att du kan bli ersättningsskyldig om du inte anmält i tid.

Vid akuta fel och störningsärende efter kontorstid och helger ringer du 010-470 53 04.

Här är några exempel på akuta fel:

  • Forsande vatten
  • Översvämning
  • Strömlös lägenhet
  • Strömlös kyl eller frys eller annat allvarligt fel som gör att kylen/frysen inte fungerar

Förråd

Här är några vanliga saker som oftast tillåts förvaras i ett källarförråd:

  • Säsongssaker: Det är vanligt att förvara saker som säsongsbetonade kläder, skor, och sportutrustning i källarförråd.
  • Hushållsartiklar: Möbler som inte används regelbundet, heminredning och andra hushållsartiklar kan ofta förvaras i källarförråd.
  • Lagringsbehållare: Plastlådor eller kartonger med personliga tillhörigheter, böcker, och andra lagringsbehållare är vanliga föremål i källarförråd.
  • Verktyg: Mindre verktyg och hemmafixarutrustning kan förvaras i ett källarförråd.
  • Cyklar och sportutrustning: Cyklar, skidor, skridskor och annan sportutrustning är vanliga att förvara i källarförråd.
  • Däck och biltillbehör: Vi rekommenderar starkt att du förvarar däcken på ett däckhotell. Förvara endast dina egna däck, helst bör de förvaras stående och staplade på varandra för att undvika deformation. Använd också däckpåsar eller skyddsfodral för att skydda dem från damm och andra föroreningar.

OBS! Det är viktigt att notera att det finns vissa saker som inte är tillåtna att förvara i vind/källarförråd, såsom farliga ämnen (gasol, tändvätska eller bensin), brandfarliga material, eller föremål som kan försämras av fukt eller kyla.

Hemförsäkring

Har du inte hemförsäkring rekommenderar vi att du tecknar en. Ta kontakt med ett försäkringsbolag och diskutera fördelarna och den trygghet den för med sig (som lösöre, ansvar och resor). Detta är för att du ska skydda dina personliga ägodelar vid en eventuell brand, vattenskada, inbrott eller annan skada. Om det uppstår en skada kan du via din hemförsäkring få ersättning för eventuella kostnader.

Källsortering

Vi på Stubo vill minska på resursslöseriet. Vårt mål är att återvinna det som går att återvinna – vilket faktiskt är det mesta! Som invånare i Ulricehamns kommun och boende hos oss i Stubo är det mycket du kan göra för att bidra till en hållbar utveckling.

Källsortering

Matavfallshantering

  1. Gör alltid dubbelknut på soppåsen
  2. Släng påsen i din soptunna
  3. Inget löst avfall får finnas i din soptunna

Mina sidor

På Mina sidor kan du söka lägenhet, göra felanmälan eller ändra dina kontaktuppgifter. Innan du kan logga in första gången måste du registrera dig som användare.

Ditt personnummer är ditt användarnamn och du väljer själv ett lösenord. Fortsättningsvis loggar du med ditt personnummer och det lösenord som du har valt.

Förutom att söka lägenhet kan du som är hyresgäst hos oss också söka garage eller motorvärmare i det området som du bor.

OBS! Kom ihåg att logga in och spara dina uppgifter minst en gång per år för att du inte ska tas bort ur systemet.

Nyckelhantering

Olika sätt att betala hyran

Välj e-faktura – förenkla för dig själv och spara på miljön

Som hyresgäst hos Stubo kan du göra en anmälan om e-faktura (elektronisk faktura). Att betala sina räkningar med e-faktura gör livet lättare för dig och är snällt mot miljön. Du slipper att få pappersfakturor och skriva in långa OCR-nummer på internetbanken. E-fakturan går direkt in i din internetbank och du betalar enkelt med en knapptryckning när du godkänner betalningen. Och när vi slipper skicka pappersfakturor sparar vi på både papper och transporter.

Gå in i din internetbank för att se om din bank erbjuder e-faktura för betalning till Stubo. Du anmäler e-faktura till din internetbank och det är även dit du vänder dig om du har frågor om e-fakturor.

Alla våra olika hyresobjekt är möjliga att betala med e-faktura – lägenheter, lokaler och bilplatser/garage. Juridiska personer kan för närvarande dock inte använda elektronisk faktura.

Bekvämt att betala med autogiro

Autogiro är ett bekvämt sätt att betala hyran. Du slipper att bevaka förfallodagar, fylla i blanketter eller långa OCR-nummer på internetbanken. Däremot kan du alltid lita på att din hyra betalas i tid – även när du är bortrest.

Autogiro kostar dig inte något extra. Det enda du behöver se till är att det finns pengar på ditt konto dagen innan förfallodagen. Pengarna förs sedan automatiskt över från ditt bankkonto samma dag som hyresavin förfaller till betalning.

OBS! Den person som står på hyreskontraktet måste vara samma person som innehavaren av bankkontot som hyran dras ifrån.

Hyresgäster som valt att betala genom autogiro erhåller då en faktura per brev endast vid förändring av hyran. Kontakta oss på 0321-53 16 58 eller på info@stubo.se så skickar vi dig en blankett för ansökan om autogiro.

Du kan också göra en anmälan om autogiro hos din egen internetbank.

Anmälan för autogiro

Betala via internetbank eller vanlig bank

Självklart kan du även betala hyran på vanligt sätt. På din hyresavi hittar du alla uppgifter som du behöver, exempelvis OCR-nummer och vårt plusgironummer.

Skadedjur

Skadedjur i lägenheten

Om du misstänker att det finns skadedjur i din lägenhet är du enligt hyreslagen skyldig att omedelbart rapportera detta. För att anmäla skadedjur kontaktar du Länsförsäkringar Skadedjur på telefonnummer 010-729 729. Vid anmälan uppger du din adress.

Exempel på skadedjur som bör anmälas inkluderar:

  • Vägglöss
  • Myror
  • Möss
  • Råttor
  • Kackerlackor
  • Silverfiskar
  • Mal

Skadedjur utanför lägenheten

Om skadedjur upptäcks utanför din lägenhet, exempelvis i gemensamma utrymmen, kontaktar du Stubo.

Minska risken för skadedjur

  • Skräp och matrester: Undvik att lämna matrester framme och se till att sopor hanteras regelbundet. Förvara mat i tättslutande behållare.
  • Sopkärl: Töm sopkärlen ofta och säkerställ att de alltid är täckta, särskilt i köket och andra områden där mat hanteras.
  • Damm och smuts: Dammsug och städa regelbundet, särskilt i svåråtkomliga utrymmen som under möbler och i hörn.
  • Begagnade möbler och kläder: Undersök noga begagnade textilmöbler och kläder innan du tar hem dem.
  • Resor: Efter resor, lägg föremål som behöver saneras i plastpåsar, förslut dem ordentligt och låt dem stå utomhus innan de tas in i bostaden.

Säkerhet och trygghet

För att du som hyresgäst ska känna dig trygg i ditt boende hos oss, har vi ett samarbete med Securitas Sverige AB. Securitas personal är verksam i Ulricehamn varje natt, året runt och ser till våra fastigheter och områden. Huvudsyftet är att bevakningen skall verka brottsförebyggande, till exempel minska risker för bilinbrott och skadegörelse.

Ta hand om din lägenhet

Du som är hyresgäst ansvarar för att sköta din lägenhet. När det gäller den regelbundna skötseln finns ett antal punkter att tänka på:

  • Frosta av kylskåp och frys. Om de inte är självavfrostande behöver du frosta av regelbundet.
  • Rengör spisen (ugn, spisplattor/spishäll och bakom spisen).
  • Rengör köksfläkten liksom fettfiltret i fläkten minst en gång i månaden.
  • Golvbrunnen i badrummet behöver rengöras med jämna mellanrum för att det inte ska bli stopp i avloppet och lukta illa.
  • På avloppsröret under tvättstället finns ett vattenlås som hindrar dålig lukt från att komma upp. Vattenlåset måste rensas ibland.
  • Kontrollera och gör rent alla ventiler i lägenheten. Det är mycket viktigt att ventilerna inte är igentäppta, för att du ska få en god ventilation.
  • Brandvarnare! Normalt sett är alla våra lägenheter utrustade med en brandvarnare. Kom ihåg att prova brandvarnaren med jämna mellanrum. Byt batteri så snart det behövs.

TV-utbud

I våra lägenheter ingår ett basutbud med digitala tv-kanaler. Vår leverantör är Sappa.

Läs mer om alla Sappas kanalpaket på sappa.se/tv-paket eller ring Sappas kundtjänst på telefon 0774-444 744. Kanaler som ingår i basutbud:

  • SVT1
  • SVT2
  • TV3
  • TV4
  • Kanal 5
  • TV6
  • Sjuan
  • TV8
  • Kanal 9
  • TV10
  • Kanal 11
  • TV12
  • SVT24
  • SVT Barn
  • Kunskapskanalen
  • Discovery
  • ATG Live

Flytt av el och internet

Vid nytecknande av hyresavtal skickar Stubo AB information till elbolaget gällande den fasta delen men du kan naturligtvis själv välja vilken elleverantör du vill teckna avtal med gällande förbrukningen, dvs den rörliga delen.

Vid uppsägning av lägenheten upphör elavtalet att gälla samma datum som hyreskontraktet. Du kontaktar själv elbolaget.

Kundservice angående el-abonnemang

Ulricehamns Energi: 0321-53 23 00
Östra Kind: 0321-53 02 00
Vattenfall: 020-82 00 00

För flytt eller tecknande av internetabonnemang tar du själv kontakt med leverantören för dessa tjänster.

Stubos lägenheter är anslutna till Telia Öppen fiber och du hittar information om de olika abonnemangen på bredbandswebben.se.

Uppsägning av lägenhet, förråd eller garageplats

Vill du säga upp din lägenhet? Uppsägning måste vara skriftlig och det ska tydligt framgå vem som säger upp och vad man säger upp, fullständig adress. Glöm inte datering och alla kontraktshavares underskrifter (det vill säga är ni två som hyr lägenheten gemensamt måste ni båda skriva under uppsägningen).

Tänk på att uppsägningstiden är tre hela kalendermånader och att en uppsägning ska göras skriftligen. Vi måste ha uppsägningen hos oss senast sista vardagen i månaden, för att uppsägningstiden på tre månader ska börja räknas från och med den första i nästkommande månad.

När vi tagit emot din uppsägning skickar vi dig en skriftlig bekräftelse.

Vid dödsfall är uppsägningstiden en kalendermånad om uppsägningen inkommer inom en månad efter dödsfallet.

Parkering

I syfte att skapa en tillgänglig och trygg miljö för boende och besökande vid Stubos fastigheter har vi parkeringsregler.

Reglerna innebär att samtliga parkeringsplatser inom området är antingen förhyrda parkeringar eller SMS-parkeringar. Ni som har en förhyrd parkering har ensamrätt till denna.

Vid en eventuell överträdelse där någon annan olovligt parkerat på er parkeringsplats ber vi er att kontakta Securitas på telefon 0771-76 70 00 och ange registreringsnummer på det felaktigt parkerade fordonet.

Vi hoppas ni ska vara nöjda med att alltid ha er egen reserverade parkeringsplats som dessutom övervakas av Securitas.

För eventuella frågor är ni välkomna att kontakta oss.

Våra garage, carports och parkeringsplatser hyrs via Mina Sidor.

Uthyrningspolicy

Våra tvättstugor

I flertalet av våra fastigheter finns gemensamma tvättstugor. För att dessa ska fungera väl för alla hyresgäster i huset finns regler som är viktiga att man följer. Reglerna finns också uppsatta i tvättstugorna.

  • Boka tvättid på bokningstavlan som finns vid tvättstugan.
  • Du får inte:
    • Färga kläder i tvättmaskinerna
    • Tvätta mattor eller andra tunga föremål. För detta finns grovtvättmaskin.
    • Tvätta BH utan att använda tvättpåse (byglarna fastnar i maskinen)
    • Röka i tvättstugan
    • Ta med husdjur till tvättstugan
  • För att personen efter dig ska mötas av en ren och fin tvättstuga behöver du göra rent i tvättstugan när du tvättat klart (städutrustning finns i varje tvättstuga):
    • Gör ren tvättmaskinerna inuti (även tvättmedelsfacken) och utanpå
    • Ta bort allt ludd i filtret i torktumlaren och gör rent
    • Torka av bänkarna
    • Sopa och våttorka golvet
  • Minderåriga får inte använda tvättstugan själva – det är du som målsman och hyresgäst som är ansvarig.

Självdoserande tvättmaskin
En självdoserande tvättmaskin behöver du inte fylla på med tvättmedel eller sköljmedel själv. Vi ser till att maskinen är fylld, och resten sköter den automatiskt. Självdoserande tvättmaskiner finns endast i vissa områden. Om ditt hus har denna typ av maskin finns mer information tillgänglig i tvättstugan.

OBS! Läs gärna de miljö- och tvättips som finns uppsatta i tvättstugan! Om vi följer reglerna och respekterar de bokade tiderna bidrar vi till att skapa ett trivsamt boende för oss själva och våra grannar. Tack för din hjälp!

TIPS! Innan du går – kasta en blick i tvättstugan. Kommer din granne att bli glad när hen kommer? Toppen! Tack!
Kom ihåg att släcka ljuset innan du går.

Garage

  • Garageplatserna får endast användas som uppställningsplats för
    personbil, motorcykel, moped och cykel. Utöver detta får du på
    garageplatsen endast förvara; en uppsättning däck samt fordonstillbehör som t ex extra dunk, spolarvätska och bilbarnstol.
  • Garageplatserna samt gemensamma ytor i garagen får inte användas
    som verkstad. Stubo tillåter endast smärre reparations- och justeringsarbeten såsom byte av tändstift, däck och dylikt.
  • Du som hyresgäst får ej överlåta hyresrätten eller hyra ut garageplatsen
    i andra hand utan hyresvärdens medgivande.
  • Hyresgästen är skyldig att teckna och vidmakthålla erforderlig brand och stöldförsäkring för sina fordon.
  • Hyresgäst är skyldig att iaktta gällande brandförsäkringsvillkor.
  • Hyresgäst är skyldig att hålla sin garagebur låst.

iLOQ

  • För iLOQ nycklar behövs inga batterier. Strömmen som behövs för att ge tillträde genereras när nyckeln sätts i låset.
  • iLOQs cylindrar fungerar som vanligt under strömavbrott och man kan förflytta sig runt smidigt och effektivt i fastigheten precis som vanligt.
  • Med iLOQ kan du enkelt öppna din dörr, komma in i byggnaden och boka tid i tvättstugan.

iLOQ för din lägenhetsdörr

  1. För in nyckeln helt och vrid om.
  2. Om låset inte öppnas, dra ut nyckeln och sätt in den igen, denna gång lite långsammare.
  3. För in nyckeln mjukt och försiktigt. Om du är för snabb, fungerar inte låset.
  4. Använd inte våld och böj inte nyckeln när du sätter in den.
  5. Håll nyckelns metalldel ren och jämn. Om den blir smutsig, rengör den med en mjuk trasa.

iLOQ  för entrédörren

  1. Håll upp taggen (nyckelns runda del) mot kortläsaren.
  2. När du hör ett klick från dörren, är den upplåst.

IMD - Individuell Mätning och Debitering

IMD betyder att varje lägenhet i ett flerbostadshus har egna mätare för el, vatten och/eller värme. Det innebär att varje hushåll betalar för precis så mycket de själva använder.

Så här fungerar individuell mätning och debitering

Vi använder en speciell mätare för att registrera mängden varmvatten, kallvatten och el som du använder i din lägenhet. Denna mätning sker över en månad, och du betalar för den faktiska förbrukningen i efterhand.

Detta betyder att du själv kan kontrollera och påverka dina kostnader. Du betalar endast för din egen användning, inte en delad summa med dina grannar. Forskning visar att införandet av IMD ofta leder till minskad användning av både vatten och energi.

På din hyresavi ser du exakt hur mycket du har använt och vad kostnaden blir. Där hittar du också den aktuella taxan per kWh och kubikmeter. Priserna för varmvatten, kallvatten och el kan ändras beroende på marknadsförändringar.

Laddbox - elbil

Vi använder Eways för alla våra laddboxar.

Hur det fungerar

  1. Beställ ett laddkort från eways.se
  2. Ange koden vid beställning som du fick den dag du signerade avtalet för laddplats.
  3. Som betalningsmedel kan du välja Visa, Mastercard eller American Express.
  4. Priset för laddning är 3 kr/kWh ink moms (priset kan justeras)
  5. Eways skickar ut ett digitalt månadskvitto via e-post och drar totalbeloppet, för vilket du laddat, från det kort du registrerat.

OBS! Om du stöter på problem, kontakta Eways support. Kontaktuppgifter finns på etiketten på din laddbox.
Support hos eways.se

Ansvar och rättigheter

För dig som hyresgäst

Hyreslagen reglerar de rättigheter och skyldigheter som gäller för dig som hyresgäst och för oss som hyresvärd. Hyreskontraktet är en viktig handling som bland annat beskriver vad som ingår i hyran men även dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst.

Dina rättigheter

Som hyresgäst hos oss har du rätt till:

  • Snabb och professionell service
  • Trygghet och kvalitet i boendet
  • God miljö inomhus och utomhus
  • Att fel som uppstår i boendet åtgärdas inom rimlig tid

Dina skyldigheter

Som hyresgäst har du vissa skyldigheter gentemot oss som hyresvärd, för att du ska få hyra och använda lägenheten.

  • Betala hyran i tid
  • Vårda och sköta om din lägenhet
  • Stör inte dina grannar
  • Följ de regler och föreskrifter vi har
  • Anmäl fel och ohyra till oss så snart som möjligt

Ditt ansvar

Detta ansvarar du själv för:

  • Att ha en hemförsäkring
  • Byta glödlampor, lysrör och säkringar
  • Byta ugns- och kylskåpslampor
  • Göra rent golvbrunn i badrummet
  • Felanmäla vattenkranar som droppar eller toaletter som rinner
  • Rensa vattenlås i badrum och kök, fungerar inte det ska du göra en felanmälan
  • Rensa golvbrunn vid stopp, fungerar inte det ska du göra en felanmälan
  • Städa tvättstugan efter att du har använt den
  • Vårda och skotta balkong/uteplats, egen entré och fordonsplats
  • Småreparationer som att skruva fast en lös skruv eller liknande utför du själv

Ej tillåtet

Kom ihåg att:

  • Du får inte själv utföra el- eller vatteninstallationer i lägenheten.
    Kontakta alltid oss för råd om hur du ska gå tillväga för att få till exempel diskmaskin, tvättmaskin eller köksfläkt inkopplad.
  • Parabolantenner eller liknande inte får sättas upp på våra fastigheter.
  • Om fel orsakats av onormalt slitage eller skadegörelse, kan du få betala för reparationskostnaden.

Gemensamma regler

Alla ska trivas

Det är speciellt att bo i ett flerfamiljshus. Man bor nära varandra, vilket skapar trygghet och gemenskap. Men närheten ställer också krav på att vi respekterar varandra och visar hänsyn. Det som du upplever som härlig musik på en lagom ljudnivå kanske din granne uppfattar som störande. Du är kvällsmänniska medan din granne är morgonmänniska. Vi är alla olika och när vi bor nära varandra och delar gemensamma utrymmen behöver vi visa särskild hänsyn för att alla ska trivas och må bra.

Oftast fungerar sunt förnuft och att man pratar med sina grannar. För att ge lite vägledning har Stubo också några regler som vi vill att våra hyresgäster följer.

OBS! Hela den här texten finns som bilaga till ditt hyreskontrakt.

Nolltolerans!

På grund av brandrisken har vi nolltolerans mot att förvara saker så som barnvagnar, cyklar, möbler och andra tillhörigheter i allmänna utrymmen. Detta gäller även dörrmattor som är placerade utanför lägenheten.

Det är också ett krav från Räddningstjänsten att hålla utrymningsvägar och entréer fria för att inte försvåra för räddningstjänsten i deras arbete. Dessutom blir det lättare för oss att städa och hålla våra utrymmen rena och fina.

Det lösöre som står i allmänna utrymmen kommer forslas bort utan att aviseras innan.

Brandfarliga vätskor, gastuber eller kemikalier får, enligt lag, under inga omständigheter förvaras i vinds- eller källarförråd eller i några av fastighetens allmänna utrymmen.

Tack för att du respekterar nolltoleransen!

När ska det vara tyst?

Hög musik, tvätt- och diskmaskiner, borrande och spikande och liknade ljud uppskattas inte av grannarna mitt i natten. Särskilt mellan 22:00 och 07:00 på morgonen ska man vara extra hänsynsfull. Avvakta med aktiviteter som låter lite mer tills nästkommande dag.

Ska du ha fest?

Då är det en bra idé att prata med dina grannar. Det uppskattas och man är förberedd på att det just den här kvällen kan komma att låta lite mer än vanligt. Detta innebär förstås inte att du kan ha ljudliga fester alla dagar i veckan eller ens varje helg. Då lär grannarna bli irriterade.

Våra balkonger

Balkonger är en fantastisk tillgång! Det tycker alla och även här behöver vi ta hänsyn till de som har balkonger över, under och vid sidan om oss. Här är några punkter att tänka på:

  • Skaka inte mattor från fönster eller balkong. Grannarna under uppskattar inte att få ditt damm på sin balkong eller in genom fönstret. Skaka på gården istället.
  • Placera dina blomlådor på insidan av balkong- eller altanräcket. Vi vill inte att dessa ska ramla ner på någon under.
  • Grilla på gården en bit ifrån huset, inte på balkongerna. Eget grillos kan vara trevligt men grannarna uppskattar inte att ta del av det. Att grilla på balkongerna eller nära husen innebär dessutom en stor brandfara.
  • Mata inte fåglarna från din balkong eller från fönstret. Det blir lätt mycket fågelbajs och skräp, vilket inte grannarna uppskattar. Man ska inte heller mata fåglar på marken då det drar till sig stora fågelflockar liksom skadedjur.

Fria utrymningsvägar

Entréer, trappuppgångar, svalen, vinds- och källargångar är inte bara passager i vardagen. De är också utrymningsvägar om det skulle börja brinna i fastigheten. Därför får du inte placera något där som kan hindra framkomligheten, till exempel mattor, möbler, barnvagnar, cyklar, pulkor och krukor. Om vi måste ta bort saker kan du bli ersättningsskyldig.

Rökning

Stubo är överlag negativa till rökning i våra fastigheter, även i lägenheterna. Rökning är inte tillåten i fastighetens gemensamma utrymmen som hyresgästlokaler, källarutrymmen, cykelförråd, trapphus och entréer.

Det kan också vara bra att tänka på att röklukt lätt sprider sig genom ventilation och in genom öppna fönster. Röksanering av en lägenhet är mycket kostsam.

Med hänsyn till grannen kan det därför vara bra att undvika att röka på balkong eller direkt utanför porten. Det är också trevligt för alla som bor i huset om port och entréer är rena från skräp och fimpar.

TV-antenn, parabol, skyltar eller markiser

Upplever du att du har behov att skruva upp något på utsidan av din lägenhet måste du kontakta din fastighetsskötare på Stubo, för att höra om det är tillåtet eller om vi tillsammans kan komma på en annan lösning på ditt behov.

Husdjur

Många uppskattar att ha husdjur och du får gärna ha husdjur i din bostad. Men dina husdjur och vad de gör är ditt ansvar. Du behöver därför ha en sådan tillsyn att ditt djur inte smutsar ner på gården (lekplatser, rabatter och gräsmattor) eller skadar utrustning och rabatter. Har du en utekatt är det därför ett tips att du har en låda som den kan använda. Då minskar risken att den gör ifrån sig utomhus. Tänk också på att många är hundrädda – oavsett om du vet att din hund är snällast i världen.

Felanmälan

Uppstår en skada eller något går sönder i din lägenhet måste du genast göra en felanmälan till Stubo. Det gör du enklast på Mina sidor eller Felanmälan. Tänk på att en liten skada kan bli större och att du kan bli ersättningsskyldig om du inte anmält i tid.

Störningar

Stubo ser allvarligt på upprepade störningar och som hyresvärd är vi skyldiga att se till att störningar slutar.

Störning är något som gör dina granna otrygga eller visar att du inte tar hänsyn till varken din bostad eller dina grannar. Grund för bedömningen är hyreslagstiftningen och STUBOs hyresvillkor.

Om du upplever din granne som störande så kan du ta kontakt med personen och förklara situation, personen kanske inte är medveten om problemet.

Hjälper inte detta så tar du kontakt med oss på Stubo. Inträffar det efter kontorstid kontaktar du vår trygghetsjour Securitas på telefon 010-470 53 04, även om namn efterfrågas kan du vara anonym.

Känns störningen hotande ringer du polisen.

Vi kommer därefter att vidtaga nödvändiga åtgärder mot de störande hyresgästerna. Vid en konstaterad störning tar vi ut en störningsavgift, om inget annat hjälper kan det bli fråga om avhysning från lägenheten.

Andrahandsuthyrning

Ska du flytta?

Flyttanmälan

När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket. När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress. Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring.

Kom ihåg att du som är inneboende eller hyr en lägenhet i andra hand inte ska ange c/o i din flyttanmälan. Du måste se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Lägenhetsnumret består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, som lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och i husets entré.