Uppdaterad 2020-04-03 – Viktig information gällande Coronaviruset – covid 19

För att förhindra smittspridning av coronaviruset är det viktigt att vi i denna rådande situation visar hänsyn till varandra och tar ett ansvar och följer myndigheternas rekommendationer.

Vi förstår att våra hyresgäster har många frågor gällande coronaviruset. Vi vidtar försiktighetsåtgärder och följer fortlöpande utvecklingen och rekommendationer från myndigheter. Det är viktigt att vi alla bidrar till att minska risken för spridning. 

Nedan har vi samlat viktig information som uppdateras kontinuerligt på vår hemsida, samt exempel på frågor och svar.

Reparationer inne i lägenheterna

Det är inte lämpligt att genomföra annat än absolut nödvändiga reparationer och besiktningar under rådande förhållanden. Det gäller särskilt hos hyresgäster som är äldre än 70 år eller tillhör en riskgrupp. De reparationer och underhållsåtgärder som kan vänta bör alltså skjutas upp till ett senare tillfälle.

Hur kan jag veta att de som kommer hem till min lägenhet i något ärende är friska och inte smittar mig?

Du kan känna dig trygg med att våra medarbetare följer de riktlinjer myndigheterna gått ut med. Vi är inte är på jobbet om vi är sjuka. Om du känner dig orolig kan du alltid boka om ett inplanerat besök.

Jag tillhör en riskgrupp och har förstått att man i pågående projekt i min fastighet behöver få tillträde. Jag vill inte att någon kommer hem till mig nu. Hur ska jag göra?

Vi har stoppat flera projekt som innebär att vi går in i lägenheter. Om du tillhör en riskgrupp åtgärdar vi endast akuta fel i din lägenhet. Kontakta oss och informera om att du tillhör en riskgrupp, så kan vi hitta en lösning.

Om jag som hyresgäst känner mig lite sjuk inför ett hembesök, vad ska jag göra?

För allas trygghet frågar vi alltid om du är frisk när vi tar emot din serviceanmälan. Om du är frisk besöker vi dig som vanligt. Som en extra försiktighetsåtgärd för både dig och oss kan du välja att inte vara hemma när vi kommer och åtgärda serviceanmälan eller vara i ett annat rum. Vi går inte in till någon hyresgäst som har någon form av Coronaliknande symptom. Hör av dig i så fall, då bokar vi en ny tid.

Jag har gjort en serviceanmälan, hur länge behöver jag vänta?

Vi åtgärdar AKUTA serviceanmälningar i första hand, mindre allvarliga fel kan i nuläget inte åtgärdas inom de 3–5 arbetsdagar som annars är normalt. Ärenden registreras och åtgärdas vid senare tillfälle beroende på utvecklingen av rådande situation.

Hur sköter ni städning i gemensamma utrymmen som trapphus och tvättstugor?

Städning sköts som normalt. Som många andra verksamheter har vi en ansträngd situation med ökad frånvaro. Det är fortsatt viktigt att vi alla hjälps åt och tar vårt samhällsansvar för att bidra till att begränsa spridningen av coronaviruset. Vi uppmanar att vara noga med er handhygien och undvika ta i handtag, trappräcken m.m. med bara händer.

Viktiga råd i virustider

  • Tvätta dina händer noga och ofta! Gärna ca 30 sekunder
  • Nys och hosta i ditt armveck, inte rakt ut eller i handen
  • Stanna hemma om du har förkylningssymptom
  • Begränsa sociala kontakter där smittan kan spridas
  • Undvik besök på stadens äldreboenden
  • Håll dig uppdaterad med nya råd och anvisningar från Folkhälsomyndigheten och Västra Götalandsregionen: www.1177.se

Here is the information in english and other languages.

Utöver ovan förhåller vi oss till följande:

  • För allas trygghet undviker vi fysisk kontakt och håller avstånd.
  • Om du har Coronaliknande symtom, även lindriga (hosta, feber, halsont, smärtor i bröstet och/eller andningssvårigheter) ber vi dig att inte besöka vårt kontor. Detta oavsett om du har varit i ett smittdrabbat område eller inte.
  • Om du har Coronaliknande symtom, även lindriga (hosta, feber, halsont, smärtor i bröstet och/eller andningssvårigheter) ber vi dig vänta med att göra serviceanmälningar till dess att du är frisk igen. Är det ett akut problem hör du självklart av dig. Uppge då vid serviceanmälan att du är sjuk.

Vi kommer kontinuerligt att uppdatera information kring detta på vår hemsida.

Du är välkommen att ta kontakt med oss: mejla info@stubo.se eller ring 0321 53 16 50. En serviceanmälan kan du även göra via Mina Sidor.

Vi har även valt att ställa in våra boendemöten framöver.

Vi tar situationen på allvar och gör vad vi kan för att säkerställa människors trygghet och säkerhet i första hand.

Tack för att du hjälper till att hålla Coronaviruset borta!